ایران فلاشینگ، مجری تخصصی فلاشینگ نما و پوشش‌های فلزی ساختمان
انواع فلاشینگ نما| ساخت و اجرای انواع فلاشینگ با قیمتی مناسب
دسته‌بندی‌ها وبلاگ
تاریخ انتشار ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
زمان خواندن
6 دقیقه

انواع فلاشینگ نما

وقتی حرف از نمای ساختمان می‌شود؛ زیبایی و مدرن بودن آن مورد توجه قرار می‌گیرد. اما برای داشتن یک نمای زیبا باید توجه داشته باشیم که از چه متریالی استفاده می‌کنیم زیرا متریال استفاده شده در نما با زیبایی آن رابطه مستقیمی دارد. فلاشینگ سازی علاوه بر زیباسازی ساختمان، از نفود آب و رطوبت به ساختمان جلوگیری کرده و موجب افزایش استحکام سازه می‌شود.

در این بخش از وبلاگ ایران فلاشینگ به بررسی انواع فلاشینگ نما و کاربردهای هر یک در نمایه ساختمان خواهیم پرداخت. در ادامه همراه ایران فلاشینگ باشید.

 

فلاشینگ نما

فلاشینگ نما و انواع آن

 

فلاشینگ نما یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از نفوذ آب به پشت یا روی نما است که می‌توان به نصب آن در قسمت‌هایی همچون بالکن و بام اشاره کرد.

فلاشینگ نما در معرض تابش خورشید، رطوبت و بارش باران و برف می‌باشد. از این رو فلاشینگ سازی یک امر بسیار مهم در صنعت ساخت و ساز می‌باشد.

فلاشینگ نما در واقع یک نوع ورق فلزی پوششی است که در زیبایی و استحکام ساختمان به کار برده می‌شود. شرکت ایران فلاشینگ با بیش از دو دهه فعالیت در صنعت فلاشینگ سازی مجری تخصصی فلاشینگ نما و پوشش‌های فلزی ساختمان می‌باشد.

 

فلاشینگ نما به چند دسته تقسیم می‌شود؟

بطور کلی انواع فلاشینگ نما به دو دسته تقسیم بندی می‌شود که در ادامه به بررسی انواع آن خواهیم پرداخت:

انواع فلاشینگ نما از نظر شکل

فلاشینگ نما از نظر شکل دارای ۴ نوع است که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • فلاشینگ نما مدل U
  • فلاشینگ نما مدل L (نبشی)
  • فلاشینگ نما مدل Z (سه پله)
  • فلاشینگ نما مدل تاج

 

فلاشینگ نما مدل U

فلاشینگ U چیست؟

یکی از پر کار بردترین فلاشینگ ها از نظر شکل، فلاشینگ یو (U) می‌باشد که این نوع فلاشینگ بسیار مورد توجه مهندسان ساختمان قرار دارد.

فلاشینگ یو (U) شکل با دو زاویه ۹۰ درجه متصل به هم می‌باشد. از ویژگی‌های ظاهری این نوع فلاشینگ می‌توان به منحنی بودن آن در قسمت لبه بالایی به سمت داخل اشاره کرد که مانع بوجود آمدن امواج در نمای ساختمان می‌باشد.

این نوع فلاشینگ بیشتر برای آب بندی کامل پانل ساندویچ سقفی (‌به ویژه دیواره‌های کوتاه) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فلاشینگ‌های (U) از استحکام و مقاومت زیادی برخوردار هستند که در رنگ و ابعاد مختلف توسط ایران فلاشینگ به تولید می‌رسد.

 

فلاشینگ نبشی

فلاشینگ نبشی چیست؟

ظاهر فلاشینگ‌های نبشی مانند حرف L  است. این نوع فلاشینگ‌ها از دو لبه تشکیل شده‌اند که در زاویه ۹۰ درجه نسبت به هم قرار می‌گیرند.

کار برد این نوع فلاشینگ در پوشاندن درزهای بین سقفی و دیوارها، چه داخلی و چه خارجی بوده و همچنین به صورت افقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عبارتی به بهتر شدن عایق بندی کمک کرده و می‌توان با توجه به رنگ و ابعاد مورد نظر سفارش و خریداری کرد. خمکاری لبه‌های فلاشینگ نبشی به داخل به افزایش استحکام موقعیت نصب فلاشینگ کمک زیادی می‌کند.

 

فلاشینگ سه پله

فلاشینگ سه پله چیست؟

فلاشینگ سه پله شبیه به پلکان طراحی شده است که در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل فلاشینگ‌ها دارای لبه‌های خمیده است که مانع پوسیدگی و خراب شدن پانل ها (ورق) می‌شود.

مهندسان از فلاشینگ سه پله در قسمت جلویی ساندویج پانل سقفی استفاده می‌کنند که مانع ورود آب و نور خورشید به داخل سازه می‌شود.

 

فلاشینگ تاج یا تیزه

فلاشینگ تاج چیست؟

فلاشینگ تاج که به آن فلاشینگ تیزه هم گفته می‌شود  یک مدل خاص از فلاشینگ‌های نما می‌باشد که نسبت به سه مدل دیگر ظاهر پیچیده تری دارد. می‌توان از آن در قسمت فوقانی و تاج سقف سوله‌ها یا مکان‌های دارای سقف شیب دار استفاده کرد.

فلاشینگ تیزه که یک نوع مهم آن آلمانی می‌باشد در زاویه‌های مختلف تولید شده و دارای قسمت‌های فوم درزگیر، رویه و فلاشینگ زیرین می باشند.

باتوجه به خاص بودن فلاشینگ تاج و محدود بودن کاربرد آن نکات مهمی را در طراحی و نصب باید مورد توجه قرار دهید. برای مثال فلاشینگ تاج با زاویه انحنای مشخصی خمکاری نمی‌شود این بدان معنا است که بسته به زاویه سقف شیب‌دار می‌توان فلاشینگ تاج مناسب آن را سفارش داد. همچنین خمکاری این نوع فلاشینگ نما با دو مدل دیگر متفاوت است.

 

انواع فلاشینگ نما از نظر جنس

انواع فلاشینگ نما را می‌توان بر اساس جنس ماده اولیه که تولید آن به کار رفته است دسته بندی کرد. در ساخت فلاشینگ از پوشش‌های فلزی و غیر فلزی متفاوتی استفاده می‌شود که هر کدام بر حسب عملکرد از کاربردها و ویژگی‌های متفاوتی برخوردار هستند. نقطه مشترک آن‌ها داشتن مقاومت بالا در برابر رطوبت و خوردگی است که از جمله مهم‌ترین مزیت فلاشینگ می‌باشد. در ادامه به پرکاربردترین ورق‌ها در تولید انواع فلاشینگ نما اشاره خواهیم کرد.

  1. فلاشینگ آلومینیومی
  2. فلاشینگ سیاه روغنی
  3. فلاشینگ گالوانیزه
  4. فلاشینگ استیل
  5. فلاشینگ مسی
  6. فلاشینگ پلاستیکی

 

ورقه‌های فلاشینگ با توجه به کیفیت، دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. ورقه‌های آلومینیومی با بالاترین کیفیت در بازار عرضه می‌شوند بنابراین از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند.

ورق فلاشینگ سیاه روغنی کیفیت کمتری نسبت به ورقه آلومینیومی و گالوانیزه نیز دارد.

در فلاشینگ سازی ورق‌های پلاستیکی از ورقه‌های فلزی مقاومت کمتری دارد اما به دلیل قیمت پایین، مورد توجه قرار گرفته و برعکس ورقه مسی از همه آنها گران تراست.

علاوه بر نمای ساختمان میت‌وان از ورق‌های فلاشینگ در آب بندی نما، پوشش سقف، کانال کشی، پوشش اتصالات و مقاوم سازی استفاده کرد.

 

فلاشینگ آلومینیومی:

ورق‌های فلاشینگ آلومینیومی با یک لایه پوشیده شده از روی، از ویژگی‌های خاصی مانند سبک بودن، ضد زنگ، انعظاف پذیر و مقاوم در برابر خوردگی برخوردار هستند.

امکان اتصال فلاشینگ آلومینیومی به روش‌هایی دیگر همچون چسب کاری جوشکاری نیز امکان پذیر می‌باشد.

 

فلاشینگ گالوانیزه:

رایج‌ترین ورق‌های فلاشینگ، ورق گالوانیزه است. ورق‌های گالوانیزه با داشتن یک لایه روی، مقاومت بالایی دارند و همچنین در برابر هوازدگی، خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقام  هستند.

امروزه فلاشینگ‌های ساخته شده از ورق فولاد گالوانیزه از اصلی‌ترین عوامل تولید و ساخت فلاشینگ هستند.

 

فلاشینگ مسی:

ورق‌های فلاشینگ مسی از جمله ورق‌هایی هستند که جلوه خاصی دارند و در نمای ساختمان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. همچنین این ورق‌ها از قیمت بالایی نیز برخوردار هستند. این نوع ورق‌ها بدلیل گران قیمت بودن چندان در بازار فلاشینگ سازی به کار نمی‌روند. ورق‌های مسی در برابر خوردگی، زنگ زدگی بسیار مقاوم بوده در شرایط اب و هوایی نامساعد نیز قابل استفاده هستند.

 

فلاشینگ استیل

این ورق‌ها بدلیل داشتن مقاومت بالا یکی از پر کاربردترین ورق‌های فلاشینگ هستند.

 

فلاشینگ پلاستیکی:

پلاستیک از جمله مواد غیر فلزی است که در تولید فلاشینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از پلاستیک در ساختار فلاشینگ چندان رایج نیست. این دسته فلاشینگ بیشتر جنبه تزئینی داشته و در رنگ‌های متفاوتی به تولید می‌رسند. البته فلاشینگ‌های پلاستیکی مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند.

 

ویژگی فلاشینگ نما

  • فلاشینگ نما باعث جلوه خاصی از نمای ساختمان می‌شود.
  • از خراب شدن نما در برابر هوازدگی مراقبت می‌کند.
  • به عنوان یک عایق عمل می‌کند.
  • پوشیدن درز‌های اتصالی

 

نکات مهم اجرای فلاشینگ

اجرای  فلاشینگ دارای زیر ساخت‌هایی می‌باشد. ابتدا محل نصب را صاف کرده و سپس پایه‌های فلزی را روی ساختمان نصب می‌کنند. این پایه ها در واقع پشتیان فلاشینگ‌ها هستند که در برخی از مکان‌ها مانند نواحی بادخیز باید زیرسازی با دقت و زمان بیشتری انجام شود.

پس از انکه ورق‌ها برش داده شدند ‌مجدد آن‌ها را جوش می‌دهند. باید توجه داشته باشیم که تمامی ورق‌ها در اندازه درست جوش داده شوند در غیر این صورت تمام فلاشینگ نما خراب می‌شود.

در اجرای فلاشینگ نما باید توجه داشته باشید که لبه‌های خارجی فلاشینگ از دواره‌ها ساختمان فاصله داشته باشد تا در هنگام بارش برف و باران، آب از لبه‌های آن خارج شود.

باید تمامی مراحل نصب و اجرای فلاشینگ با دقت و ظرافت بالایی انجام شود تا از پایداری فلاشینگ مطمعن و از بروز مشکل جلوگیری شود.

علاوه بر این‌ها نکته ای که بیش از همه باید به آن اهمیت دهید؛ دقت در انتخاب فلاشینگ مناسب و افراد متخصص در این کار است. چراکه کیفیت نهایی کار به آن وابسته است.

ایران فلاشینگ تاکنون پروژه های بسیاری را در نقاط مختلف کشور با موفقیت به سرانجام رسانیده است و اکنون در میان شرکت‌های برتر در صنعت فلاشینگ سازی قرار گرفته است. اگر به دنبال کادری حرفه ‌ی هستید با خاطری آسوده می‌توانید پروژه‌های خود را به ایران فلاشینگ بسپارید.

کیفیت ضامن برتری ماست

 

سخن پایانی

با توجه به تمامی صحبت‌ها متوجه شدیم که فلاشینگ در زیبایی و پایداری نمای ساختمان تاثیرات بسیاری به همراه دارد. بنابراین لازم است بطور ویژه به آن توجه تمایید.

در کنار همه این موارد گفته شده بسیار مهم است که فلاشینگ‌ها را از کجا خریداری میکنی؛ در این راستا شما می‌توانید با بهره مندی از خدمات مشاوره تخصصی رایگان ایران فلاشینگ، از تجربیات کارشناسان ما بهره مند شوید.

برای برقراری ارتباط با کارشناسان واحد مشاوره ایران فلاشینگ به صفحه تماس مراجعه نموده و سوالات خود را از ما بپرسید. کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

همچنین شما عزیزان می‌توانید با درج دیدگاه و نظرات خود در رابطه با این مقاله، ما را در بهبود خدمات یاری فرمایید.